ABC-Handlu
Image default
Home » Blog » Branża utrzymania czystości w centrum uwagi
HoReCa Wszystkie

Branża utrzymania czystości w centrum uwagi

Branża utrzymania czystości w centrum uwagi

Mijają dwa miesiące, odkąd epidemia koronawirusa dotarła do Polski. Nowe obostrzenia i zasady oraz wprowadzenie restrykcyjnych sposobów zachowania higieny i ochrony osobistej postawiły branżę utrzymania czystości w centrum realiów gospodarczych. Minione kilka tygodni daje już możliwość oceny, w jakim miejscu obecnie znajduje się sektor.

Branża utrzymania czystości to producenci środków czystości, środków dezynfekcyjnych, akcesoriów do sprzątania i maszyn. Uczestnikami branży są także dostawcy półproduktów, firmy logistyczne i sprzątające. Zakres wpływu sektora na zjawisko epidemii COVID-19 jest więc ogromny. Podobnie odwrotnie – także sama pandemia wpływa bardzo mocno na branżę. W jaki sposób?

Ceny i dostępność produktów

W związku z przepisami dotyczącymi zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie epidemii, a także konieczności stosowania odzieży ochronnej, preparaty do dezynfekcji, maski i rękawiczki stały się towarem bardzo pożądanym, ale także – w pewnym momencie, deficytowym. – Obecnie branża doszła do punktu, w którym płyny do dezynfekcji i maski są już dostępne na rynku. Deficyt mija. Można także powoli obserwować stopniowy spadek cen, choć występuje znaczna rywalizacja pomiędzy producentami powiedział Marek Krzemieniewski, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Czystości.

Przedstawiciele PIGC wskazują natomiast, że sytuacja kształtuje się inaczej, jeżeli chodzi o dostępność rękawiczek. Surowce do ich produkcji pochodzą z jednego regionu świata – z Azji i Indii. Ich dostępność zależy od liczby drzew, z jakich można je pozyskać. – Tu, niestety, nie jesteśmy w stanie przyśpieszyć sprawy, by zwiększyć dostępność surowców. Popyt na te produkty jest podobnie wysoki w prawie całej Europie i Amerykach, a drzewa potrzebują czasu, by urosnąć. W tej sytuacji naturalnym jest, że rękawiczek brakuje, a ceny bardzo dynamicznie rosną. Rynek nie nasycił się tak, jak stało się to w przypadku masek i środków do dezynfekcji. Trudno przewidywać, by miało to ulec zmianie. Dodam, że na rynku pojawia się także alternatywa w postaci rękawiczek syntetycznych wskazuje Marek Krzemieniewski.

Klienci czekają na inwestycje

Kolejną grupą, która w znaczny sposób odczuła konsekwencje epidemii, są producenci maszyn sprzątających. Ta część branży utrzymania czystości w marcu w jednym momencie zanotowała prawie całkowite zatrzymanie sprzedaży. Po pierwsze, odbiorcami maszyn są firmy sprzątające przestrzenie publiczne, galerie i magazyny – a więc te obszary, które wyłączono z użytkowania. W tej sytuacji nie tylko inwestycja w nowe maszyny w oczywisty sposób znalazły się na ostatnim miejscu listy priorytetów, ale także zakup części zamiennych był potrzebny dużo rzadziej. Jak wskazują przedstawiciele PIGC, obecnie można odczuć delikatne „drgnięcie” w kierunku powrotu do normalnej sytuacji handlowej. Do oczekiwanego poziomu jest jeszcze jednak w tym sektorze daleko.

Realizacja kontraktów zależna od profesjonalizmu zespołów

Filarem branży czystości są pracownicy. I to właśnie oni dotkliwie odczuli konsekwencje pandemii. Kwarantanna spowodowała zamknięcie obiektów użyteczności publicznej, które sprzątały zespoły zatrudnione w wielu firmach. W Polsce branża utrzymania czystości oznacza 700 tys. pracowników. Ilu z nich zostało zwolnionych lub wysłanych na bezpłatne urlopy, trudno jeszcze oszacować, jednak wiadomo, że koronawirus zatrząsł dużym obszarem rynku pracy. Decyzja o otwarciu centrów handlowych wróży powrót niektórych pracowników liniowych do codziennych obowiązków. Kolejne kroki związane z „odmrażaniem gospodarki” prawdopodobnie spowodują, że pozostałe zespoły będą mogły włączyć się do pracy. Pokażą to kolejne tygodnie. – Jakość usług, jakie dostarczają firmy sprzątające, w bezpośredni sposób uzależniona jest od profesjonalizmu i zaangażowania, a także przeszkolenia pracownikówmówi Marek Krzemieniewski.

Dlatego właśnie niezwykle istotne jest, by rotacja na rynku pracy w naszej branży była jak najmniejsza, by udało się zatrzymać na stanowiskach największą liczbę osób. Będzie to miało pozytywny wpływ nie tylko na stronę HR-ową branży, ale także na samą realizację kontraktówdodaje.

Kontakt dla mediów:
Aneta Wilbrandt
Dyrektor Biura Zarządu PIGC
mail: aneta.wilbrandt@pigc.org.pl

Agnieszka Nowakowska
Senior PR Manager, Pełka 360
Tel: 600 073 558 | mail: agnieszka.nowakowska@epcreatives.pl

Polska Izba Gospodarcza Czystości wraz z TUV Rheinland Polska sp. z o.o. przyznaje certyfikat jakości – „Gwarant Czystości i Higieny” , który wyróżnia firmy z branży na tle konkurencji.

Organizuje branżowe targi, na które zaprasza firmy aktywne w sektorze utrzymania czystości, w tym fundusze inwestycyjne, zarządców i właścicieli nieruchomości. PIGC współdziała z organizacjami przedsiębiorców – Federacją Przedsiębiorców Polskich i innymi w celu wypracowywania wspólnych inicjatyw związanych z uwarunkowaniami prawnymi korzystnymi dla przedsiębiorców branży utrzymania czystości.

PIGC jest wydawcą czasopisma Forum Czystości, którego celem jest popularyzacja i promowanie nowości technologicznych oraz prawnych z branży czystości.  Izba współpracuje z największą branżową organizacją na świecie – ISSA – The Worldwide Cleaning Industry Association (ISSA).

Pozostałe artykuły: www.abc-handlu.pl/category/wszystkie/horeca/

Related posts

Recepcjonistów septem peccata capitalia

ABC-Handlu

Urządzenia MAGA dla gastronomii i zakładów mięsnych

ABC-Handlu

Monkomp: Kasy fiskalne w Trójmieście

ABC-Handlu