ABC-Handlu
Home » Blog » Jak dobrać odzież roboczą? 4 zasady.
Wszystkie Wyposażenie

Jak dobrać odzież roboczą? 4 zasady.

Odzież robocza_PIGC

Ostatnie miesiące zwróciły uwagę produkcji i przemysłu na kwestię bezpieczeństwa oraz ochrony zdrowia podczas pracy. Hasła: „przyłbica”, „maska” i „rękawice” były odmieniane przez wszystkie przypadki. Stały się one odzieżą ochronną, która – jak wszystko wskazuje – zostanie z nami na dłużej. Nie należy zapominać jednak o odzieży roboczej i ochronnej w standardowej, znanej wcześniej formie. Eksperci PIGC radzą, jak właściwie ją dobrać, biorąc pod uwagę 4 aspekty. odzież

Pojęcie odzieży roboczej jest bardzo niejednoznaczne i dość obszerne. Najogólniej rzecz ujmując odzież robocza to ubrania, które mają na sobie pracownicy podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych. Muszą być one przystosowane do charakteru pracy. Do odzieży roboczej możemy zaliczyć bardzo szeroką gamę artykułów. Najpopularniejsze z nich to: spodnie, bluzy, koszulki, kamizelki, krótkie spodenki, fartuchy czy nakrycia głowy.

mówi Anna Wegner, z firmy DBL Wynajem Odzieży Roboczej.

1. KLASYFIKACJA. Odzież robocza, czy odzież ochronna? To nie to samo!

Choć wydaje się, że tych terminów możemy używać naprzemiennie, to nieprawda. Odzież robocza co do zasady chroni nasze ubranie, odzież ochronna – nasze ciało. Ta pierwsza powinna być stosowana wszędzie tam, gdzie pracownik mógłby uszkodzić lub zabrudzić ubrania prywatne oraz gdy stosowanie nieodpowiedniej odzieży mogłoby stwarzać niebezpieczeństwo podczas wykonywania prac wynikających z obowiązków służbowych. Druga z kolei – tam, gdzie zagrożone mogłoby być zdrowie pracownika. Otwierając nowy dział lub wdrażając nowe stanowisko pracy, należy scharakteryzować dokładnie, jakiego rodzaju zabezpieczenia będziemy potrzebowali dla pracownika.

2. PRAWO. Poznaj przepisy swojej branży

Używanie odzieży roboczej i ochronnej uregulowane jest poprzez odpowiednie przepisy z zakresu BHP. Tyle w teorii. A w praktyce oznacza to, że o tym, jaką odzież (roboczą czy ochronną) powinniśmy zapewnić pracownikom, musimy dowiedzieć się u źródła – czyli w przepisach regulujących np. warunki pracy na budowie, na wysokości czy nawet przy monitorze komputerowym. Jako pracodawcy mamy obowiązek zagwarantować zespołowi komfort i bezpieczeństwo.

Przede wszystkim należy przyjrzeć się specyfice danego stanowiska i zakresowi prac danego pracownika. Nie ma uniwersalnej odzieży roboczej, która będzie odpowiednia w każdych warunkach pracy. Należy zwrócić uwagę na to, czy danej osobie wystarczy odzież robocza czy powinna mieć odzież ochronną, w jakiej pozycji pracuje, czy np. używa narzędzi i jeśli tak, to jakichmówi Anna Wegner.

Należy przy tym pamiętać, że odzież robocza obejmuje szerszy zakres branż niż tylko produkcję lub warsztaty. Na rynku istnieje ogromny wybór ubrań pracowniczych zaprojektowanych dla rozmaitych gałęzi gospodarki i przemysłu. Możemy tu wymienić np. odzież medyczną, kucharską i gastronomiczną, odzież dla pracowników z branży usługowej jak serwisy czy firmy kurierskie, czy ubrania dla serwisów sprzątających.

3. KOMFORT. Nie tylko bezpieczeństwo. Wygoda jest równie ważna.

Bezpieczeństwo to podstawa. Na drugim, ale także bardzo ważnym miejscu znajduje się komfort pracownika. To wygoda leży u podstaw efektywności pracy zespołu. Odzież musi być taka, by była jak najmniej odczuwalna. Co to znaczy? Musi mieć odpowiedni rozmiar (nigdy za mała lub za duża, bo będzie odwracać uwagę lub nawet stwarzać zagrożenie wypadkiem). Konieczne jest także dobranie odpowiedniej tkaniny do zastosowania, jakie ma mieć dane ubranie. Anna Wegner wskazuje:Tkanina powinna być przede wszystkim wytrzymała, zapewniać odpowiednią wentylację oraz właściwe odprowadzanie wilgoci. Powinna być dostosowana do warunków i specyfiki danego stanowiska. Najogólniej rzecz ujmując, odzież robocza powinna ułatwiać pracę, a nie ją utrudniać, dlatego tak ważne jest zapoznanie się z charakterystyką stanowiska, jakiemu będzie służyła.

4. MODA. Teraz także w obszarze BHP.

Eksperci wskazują, że jeszcze dekadę temu odzież robocza miała przede wszystkim służyć do pracy. Nie zwracano uwagi na kroje, styl czy kolorystykę. Obecnie mocno uległo to zmianie. Producenci ubrań dla pracowników przywiązują ogromną wagę do wyglądu ich produktów. – Coraz częściej mamy do czynienia z krojami podkreślającymi sylwetkę, niebanalną kolorystyką, a w asortymencie pojawiła się odzież sportowa np. kurtki typu softshell czy bielizna termoaktywnamówi ekspertka. – W odzieży roboczej pracownicy spędzają mnóstwo czasu i powinni czuć się w niej jak najlepiej. Jeśli chodzi o materiały, z których wykonane są ubrania, to bardzo znaczącym trendem jest ekologia. Tkaniny wykonane z materiałów syntetycznych robione są z przędzy pochodzącej z odzysku, natomiast bawełna pochodzi ze zrównoważonych upraw. Coraz częściej na metkach odzieży roboczej możemy znaleźć certyfikaty Fairtrade czy OekoTex – dodaje.

Kontakt dla mediów:
Aneta Wilbrandt
Dyrektor Biura Zarządu PIGC
Mail: aneta.wilbrandt@pigc.org.pl

Agnieszka Nowakowska
Senior PR Manager, Pełka 360
Mail: agnieszka.nowakowska@epcreatives.pl | Tel: 600 073 558

Polska Izba Gospodarcza Czystości wraz z TUV Rheinland Polska sp. z o.o. przyznaje certyfikat jakości – „Gwarant Czystości i Higieny” , który wyróżnia firmy z branży na tle konkurencji.

Organizuje branżowe targi, na które zaprasza firmy aktywne w sektorze utrzymania czystości, w tym fundusze inwestycyjne, zarządców i właścicieli nieruchomości. PIGC współdziała z organizacjami przedsiębiorców – Federacją Przedsiębiorców Polskich i innymi w celu wypracowywania wspólnych inicjatyw związanych z uwarunkowaniami prawnymi korzystnymi dla przedsiębiorców branży utrzymania czystości.

PIGC jest wydawcą czasopisma Forum Czystości, którego celem jest popularyzacja i promowanie nowości technologicznych oraz prawnych z branży czystości.  Izba współpracuje z największą branżową organizacją na świecie – ISSA – The Worldwide Cleaning Industry Association (ISSA).

Pozostałe artykuły: https://abc-handlu.pl/category/wszystkie

Related posts

Lubicz: Producent ketchupu. To, co dobre wraca!

ABC-Handlu

Jaja Padre: Hodowla i sprzedaż jaj przepiórczych

ABC-Handlu

Rośnie sprzedaż online – Google wprowadza dwa bezpłatne narzędzia dla przedsiębiorców do analizy i rozwoju e-biznesu

ABC-Handlu