zakupy spożywcze online
Według danych Tpay średnia wartość e-koszyka w kategorii zakupów artykułów spożywczych wzrosła ze 105 PLN w pierwszym kwartale br. do 226 PLN w czasie lockdownu. Nadal utrzymuje się tendencja wzrostowa e-koszyka osiągając 239 PLN w okresie wakacyjnym. Restrykcje związane z pandemią na stałe zmieniły nawyki zakupowe Polaków – konsekwentnie wzrasta ilość wykonanych transakcji przelewem +8 proc. oraz BLIKIEM +43 proc.
Branża spożywcza w czasie pandemii odnotowała znaczący wzrost liczby transakcji online, aż o +128 proc. Wartość obrotu również wzrosła o +276 proc. Ta tendencja utrzymuje się również po okresie lockdownu, osiągając 125 proc. wzrost liczby transakcji oraz 284 proc. wzrost wartości transakcji w porównaniu z okresem z początku roku. Widzimy, że zmiany zachowań konsumenckich – zapoczątkowane utrzymaniem bezpiecznego dystansu społecznego, przekształciły się w wygodne, codzienne rozwiązania zakupowe.
komentuje Paweł Działak, Prezes Tpay – integratora płatności online.
Zmiany preferowanych form płatności
W efekcie rekomendacji utrzymania dystansu społecznego i unikania płatności gotówką, konsumenci zaczęli korzystać z płatności online i zakupów z dostawa do domu. Według danych NBP po II kw. br. ogólna liczba operacji kartowych spadła z 1,6 mld w II kw. 2019 r. do 1,5 mld w II kw. 2020 r. W tym czasie liczba transakcji gotówkowych zmniejszyła się ze 176 mln do 122 mln.
Znacznie wzrosło zainteresowanie e-przelewami i płatnościami pay-by-link o +22 proc. oraz bezdotykowymi transakcjami BLIKIEM o +38 proc. Według danych Mastercard, 32 proc. “ubankowionych” Polaków deklaruje, że w trakcie pandemii częściej kupuje online. 25 proc. z nich zamierza utrzymać ten nawyk1.
Nowa grupa konsumencka
Podczas lockdownu,do grupy zaznajomionej już z zakupami internetowymi, dołączyli nowi uzytkownicy. Co trzecia osoba powyżej 60. roku życia zapłaciła kartą wyłącznie ze względu na pandemię2. Aktywacja starszych użytkowników wpłynęła na wzrost zakupów wykonywanych z komputerów stacjonarnych3 – aż 51 proc. robiło zakupy z komputera, 47 proc. z urządzenia mobilnego, a 2 proc. stanowiły transakcje wykonane z tabletu. Użytkownicy 60+ stanowili 5 proc. wszystkich osób wchodzących na panel transakcyjny Tpay. Największą grupę tworzyły osoby w wieku 25-34 (42 proc.) oraz 35-44 (19 proc.), z czego 55 proc. to mężczyźni.
Dane Tpay – okresy porównawcze:
- przed pandemią: 01.01-15.03.2020
- pandemia/lockdown: 16.03-31.05.2020
- po lock down: 01.06-15.08.2020
***
Tpay
Tpay to operator płatności dla branży e-commerce, usług internetowych i mobilnych, wdrażający najpopularniejsze metody płatności, takie jak:
- BLIK
- Google Pay,
- Masterpass
- Visa Checkout.
To marka z 10-letnią historią, należąca do Krajowego Operatora Płatności S.A. Działa pod auspicjami Komisji Nadzoru Finansowego, co jest gwarancją bezpieczeństwa transakcji.
Kontakt w sprawie dodatkowych informacji:
Marta Zalewska
kom. 500 732 720, mail: m.zalewska@innervalue.pl
- Money.pl
- badanie Santander Consumer Banku, 18 maja 2020
- dane wewnętrzne Tpay – I i II kw. 2020 r. w okresie przed pandemią: 01.01-15.03.2020 vs 16.03 do 31.05.2020
Pozostałe artykuły znajdziesz na: abc-handlu.pl/category/wszystkie/przemysl/