Informacja prasowa 27 maja 2021
97 proc. polskich firm nie zakończyło jeszcze transformacji cyfrowej – wynika z badania „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” przeprowadzonego przez Kantar Polska na zlecenie Future.Company. Dodatkowo, dane sugerują, że według trzech czwartych przedsiębiorców, transformacja nie jest w stadium zaawansowanym.Dane makroekonomiczne pokazują, że pandemia COVID-19 odbiła się na kondycji gospodarki. Wprowadzane obostrzenia wymogły na części przedsiębiorstw zmianę funkcjonowania. Choć w części przypadków działania sprzedażowe i marketingowe przeniesiono do sieci, to jak sugerują wyniki badania „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” nie poskutkowało to głębszą transformacją cyfrową polskich firm. Badanie przeprowadziła pracownia Kantar na zlecenie Future.Company, wchodzącej na rynek firmy doradczej współpracującej ze swoimi klientami w modelu concierge.
97 proc. firm nie przeszło transformacji cyfrowej
W badaniu „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” przeprowadzonym przez Kantar Polska na zlecenie Future.Company spytano osoby na najwyższych szczeblach menedżerskich o to, na jakim etapie jest transformacja cyfrowa w ich organizacji. Aż 97 proc. respondentów stwierdziło, że nie została ona zakończona.
Badanie przeprowadzone przez Kantar Polska na zlecenie Future.Company
Sporo mówiło się o tym, że COVID-19 przyspieszyła zmiany w gospodarce, jednak nasze dane pokazują, że w polskim przypadku wciąż przebiega ona zbyt wolno.
Olgierd Cygan, współzałożyciel i partner w Future.CompanyPokazują to bardziej szczegółowe dane. Raptem 25 proc. uznało, że transformacja w ich organizacjach jest zaawansowana. 51 proc. twierdzi, że jest w środkowym etapie realizacji, 14 – że dopiero się rozpoczyna, a 7 – że nie podjęto jeszcze działań w tym kierunku.
Badanie przeprowadzone przez Kantar Polska na zlecenie Future.Company
Fakt, że niemal trzy czwarte polskich przedsiębiorców twierdzi, że transformacja nie jest zaawansowana sugeruje, że bardzo wiele firm postanowiło przeczekać pandemię licząc, że zmiany nie będą konieczne a w pewnym momencie wszystko znowu będzie po staremu. Do tego nie ma jednak powrotu, bo firmy, które zainwestowały w transformację cyfrową, lub wchodzą już ucyfrowione z zagranicy, mają dużą przewagę, z której będą korzystać.
Andy Woynarowski, współzałożyciel i partner w Future.Company
Wiedza z internetu
Respondentów spytano również o to, skąd czerpią wiedzę na temat transformacji cyfrowej. 95 proc. z nich czerpie ją z internetu: artykułów online, blogów czy newsletterów. Niemal połowa, bo 46 proc. czerpie informacje z polskiej prasy branżowej, a jedynie 8 proc. z mediów zagranicznych.Dane zebrane przez Future.Company są niepokojące, zwłaszcza w kontekście wchodzenia do Polski takich gigantów jak Amazon. Jak zauważają zleceniodawcy badania, wiedza czerpana z internetu, szczególnie z niezweryfikowanych źródeł, może być różnej jakości. Zastanawiająca jest też niska liczba wskazań na zagraniczne źródła informacji, które często mogą przekazywać bardziej zaawansowaną wiedzę.W badaniu pojawiły się jednak też dobre wieści.
63 proc. polskich przedsiębiorców chciałoby mieć możliwość konsultacji z osobami na podobnych stanowiskach, ale już posiadających doświadczenie w transformacji cyfrowej. Jest to sygnał, że polscy liderzy biznesowi poszukują wsparcia. Ważne, żeby wiedzieli, że transformacja cyfrowa nie dotyczy tylko kwestii technologicznych, ale też zmian w kulturze organizacji oraz w relacjach międzyludzkich, w tym relacjach z personelem i klientami.
Iza Klat, współzałożycielka i partnerka w Future.Company
Transformacyjny concierge
Jak podkreślają założyciele Future.Company, celem firmy jest wsparcie liderów biznesu w transformacji cyfrowej biorąc pod uwagę wyjątkowe wyzwania, przed którymi każdy z nich stoi. Dlatego zdecydowali się na wybór modelu concierge. Polega ona na bezpośredniej współpracy z prezesami i założycielami firm, w której kluczem jest dostosowanie wsparcia do sytuacji, w jakiej znajduje się firma, do stojących przed nią wyzwań i tempa pracy. Autorskie warsztaty dojrzałości cyfrowej pozwalają na zdiagnozowanie indywidualnych potrzeb i zdefiniowanie aspiracji, na które pracujący bezpośrednio z klientami partnerzy Future.Company będą mogli odpowiedzieć właściwym wsparciem: podzielić się wiedzą, radą i kontaktami z ekspertami oraz innymi przedsiębiorcami.
– Każda organizacja jest inna i każda potrzebuje innego wsparcia. Pracujący z nami liderzy będą mogli się kontaktować bezpośrednio z nami, po to, żeby wspólnie wypracować szyte na miarę rozwiązania
– podsumowuje Olgierd Cygan, współzałożyciel i partner w Future.Company.
Badanie „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” zostało przeprowadzone metodą CATI na próbie 100 osób z najwyższych szczebli menedżerskich średnich przedsiębiorstw. Z badania wykluczono m.in. administrację publiczną, szkolnictwo oraz przemysł wydobywczy.
Więcej informacji:
Jan Smoleński
+48 510 291 250 | Jan.smolenski@ahavapr.pl
O Future.Company: Future.Company to projekt skoncentrowany na wsparciu liderów biznesu w procesie transformacji cyfrowej. Partnerzy Future.Company pracują bezpośrednio z CEOs i founderami w modelu concierge, oferując dostosowane do potrzeb stałe wsparcia wiedzowe, doradcze, projektowe i networkingowe. Skupiają się na wspólnym poszukiwaniu szytych na miarę rozwiązań i przyspieszają proces zmian w organizacji. Future.Company to także klub, który oferuje przestrzeń do rozmów o wyzwaniach transformacji cyfrowej w atmosferze zaufania i inspiracji z innymi liderami, autorytetami, mentorami i ekspertami z obszaru nowych technologii i zarządzania.
Założyciele Future.Company – Olgierd Cygan, Iza Klat i Andy Woynarowski, połączyli siły i własne różnorodne doświadczenia, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom wymagającej grupy świadomych managerów, którzy w szybko zmieniającym się cyfrowym świecie, chcą zapewnić sukces rynkowy swoim organizacjom. Inicjatywa powstała z przekonania, że u podstaw każdej zmiany stoją ludzie i to ich potrzeby, umiejętności, kompetencje i rozwój są siłą napędową wszelkich działań partnerów Future.Company.